• De mogelijkheden van Virtual Reality

    Onderwerp & specialisme & doelgroep

    Introductie VR

    Onbekend met VR

    Onderdelen

    • Opgaan in omgeving
    • Perspectiefwisseling
    • Keuzes maken
    • Interactief
    • Hoogtevrees

    Leerdoelen

    In dit scenario verken je de mogelijkheden van VR. Wat kun je er zoal mee? Zo kun je met een simpele druk op de knop ineens bovenop de Oldehove staan (scheelt je traplopen!) of sta je ineens in de schoenen van iemand anders. Kijk goed om je heen, beantwoord de vragen en geniet!

    Crebo

    Geen crebo

  • Contact en frustratie

    Onderwerp & specialisme & doelgroep

    Het eerste contactmoment en spannings-  verlagend werken

    • Geen specifiek specialisme
    • Beginnende medewerkers gehandicaptenzorg

    Onderdelen

    • Contact maken
    • Levelen
    • Signalen van frustratie
    • Spanningsverlagende technieken
    • Expressed emotions
    • Reflectie op eigen houding

    Leerdoelen

    • Inzicht in effectieve manieren om contact te maken, zoals aansluiten
    • Leren wat de signalen van frustratie zijn en deze herkennen
    • Bewustwording van effect eigen houding bij opgelopen spanning
    • Spanningsverlagende techniek leren
    • Oefenen met expressed emotions
    • Bewustwording belang van een eigen herkenbare begeleidingsstijl, afgestemd op de behoefte en zorgvragen van de cliënt.

    Crebo

    Vz-IG: B1-K1-W4, 6

    MBO-V: B1-K1-W1, 5, 7

  • Conflicthantering met familie

    Onderwerp & specialisme & doelgroep

    Conflicthantering met boze zoon

    • Geen specifiek specialisme (evt. psychologen)
    • Medewerkers zorg

    Onderdelen

    • Fysieke plaatsbepaling tov meneer
    • Begrenzen
    • De-escaleren
    • Omgaan met dreigementen
    • Geen valse beloftes 
    • Opkomen voor jezelf
    • Vervolgstappen na conflict
    • Omgaan met boze emoties

    Leerdoelen

    • Inzicht in eigen primaire reactie, zoals vechten of vluchten.
    • Inzicht in het effect van eigen gedrag en het effect daarvan op een ander.
    • Kennis over wat te doen bij fysieke agressie, zoals nabijheid.
    • Inzicht in mogelijkheden om grenzen te stellen en opkomen voor jezelf.
    • Ervaren hoe het is om met een boos en dominant persoon een gesprek te kunnen voeren. Het kunnen omgaan met de boosheid van de ander.

    Crebo

    Vz-IG: B1-K1-W6, 7, 8

    MBO-V: B1-K1-W5, 6, 7 

    HZ&W: B1-K1-W2, 3

  • Complex gedrag

    Onderwerp & specialisme & doelgroep

    Benadering en omgang met cliënten met dementie

    • Psychologen
    • Medewerkers (ouderen)zorg

    Onderdelen

    • Benadering 
    • Eigen regie cliënt
    • Tekstbeleving en -verwerking
    • Triggers voor verwarring
    • Preventieve maatregelen
    • Omgaan met weerstand 
    • In te schakelen hulplijnen
    • Aanpassing zorgtaken

    Leerdoelen

    • Kennis over de belangrijkste do’s en dont’s bij het verzorgende werk bij iemand met dementie. Zoals het nemen van rust, het noemen bij de voornaam en het geven van controle en het benoemen van de actie.
    • Inzicht in het ziektebeeld, zoals angst, boosheid, vertraagde verwerkingssnelheid en de moeite met aandacht verdelen.
    • Ervaren wat er gebeurt als er niet goed gelet wordt op wat de mevrouw aangeeft.
    • Inzicht in het wel of niet valideren en iemand terughalen naar de realiteit.
    • Kennis over wie er ingeschakeld kunnen worden, mochten de problemen verergeren.

    Crebo

    Vz-IG: B1-K1-W1, 3, 4, 6

    MBO-V: B1-K1-W1, 3, 4, 5 

    HZ&W: P2-K1-W1, 2, 3, 4

  • BHV 2 – Ontruiming

    Onderwerp & specialisme & doelgroep

    BHV brandmelding, ontruiming
    BHV’ers
    Medewerkers zorg

    Onderdelen

    • Procedure ontruimen
    • Eigen veiligheid
    • Veiligheid cliënt
    • Snelheid

    Leerdoelen

    • Dezelfde als die van BHV 1, al gaat het nu om andere procedures

    Crebo

    Vz-IG: B1-K1-W8
    MBO-V: B1-K1-W7
    HZ&W: B1-K1-W3

  • BHV 1 – Naar de melding

    Onderwerp & specialisme & doelgroep

    BHV brandmelding, melding onderzoeken
    BHV’ers
    Medewerkers zorg

    Onderdelen

    • Brandmelding
    • Juiste materiaal
    • Ter plaatse
    • Communicatie
    • Deurprocedure
    • (eigen) Veiligheid

    Leerdoelen

    • Kennis over de juiste stappen en procedures. In samenwerking met ervaren BHV’ers in de zorgsector en het handboek nibhv opgesteld.
    • Ervaring over het belang van hun eigen veiligheid en die van collega’s.
    • Het is een levensechte ervaring waardoor er geoefend wordt met de juiste procedures onder authentieke sensaties als stress en haast.

    Crebo

    Vz-IG: B1-K1-W8
    MBO-V: B1-K1-W7
    HZ&W: B1-K1-W3