Scenario’s
Positieve gezondheid
Onderwerp & specialisme & doelgroep
Positieve gezondheid
- Medewerkers zorg
Onderdelen
- Ervaring vanuit zorgvrager
- Positieve communicatie
- Positieve insteek
- Kijken naar mogelijkheden
- Zelfredzaamheid en eigen regie
- Geïnspireerd op het spinnenweb van iph
Leerdoelen
- Ervaren hoe het is om negatief benaderd te worden als cliënt.
- Oefenen met communiceren vanuit positieve gezondheid.
- Ervaren wat het oplevert om mevrouw vanuit positieve gezondheid te benaderen.
- Ervaren hoe klein er al begonnen kan worden vanuit positieve gezondheid.
Crebo
Vz-IG: B1-K1-W2, 6
MBO-V: B1-K1-W3, 5
HZ&W: B1-K1-W2, P2-K1-W4
Omgaan met suïcide
Onderwerp & specialisme & doelgroep
In gesprek gaan over vermoeden suïcide
(onervaren) GGZ (jeugd) medewerkers
Onderdelen
- Contact leggen
- Durven doorvragen
- Concreet doorvragen
- Protocol ernstmaat inschatten
Leerdoelen
- Oefenen met concreet durven doorvragen naar de ernstmaat
- Oefenen met contact maken en houden
- Inzicht wanneer je genoeg weet en volgende stappen kan ondernemen; het protocol
Crebo
Vz-IG: B1-K1-W1, 3, 6
MBO-V: B1-K1-W1, 2, 5, 7
Lable care in de praktijk
Onderwerp & specialisme & doelgroep
Werken met Lable care & persoonsgerichte zorg
- Geen specifiek specialisme (evt. ECD Specialist)
- Medewerkers zorg
Onderdelen
- De inrichting en mogelijkheden van Lable Care
- De juiste informatie op het juiste moment
- Persoonsgerichte zorg
- Tijdmanagement
- Contact met (verontwaardigde) familie
Leerdoelen
- Inzicht in de mogelijkheden van LableCare.
- Kennis over waar welke informatie binnen LableCare te vinden is.
- Ervaring om vanuit persoonsgerichte zorg te werken.
- Kennis over het rapporteren in LableCare.
Crebo
Vz-IG: B1-K1-W1, 3, 6
MBO-V: B1-K1-W1, 2, 5
HZ&W: B1-K1-W2, 3
Het veelzijdige werk in de gehandicaptenzorg
Onderwerp & specialisme & doelgroep
Verschillende begeleidingsstijlen binnen de gehandicaptenzorg
- Toekomstige medewerkers gehandicaptenzorg
Onderdelen
- LACCS methode
- Triple C methode
- Motiverende gespreksvoering
- Ernstige meervoudige beperkt
- Licht verstandelijk beperkt
- Moeilijk verstaanbaar gedrag (IBG)
Leerdoelen
- De verschillende ruimtes en cliënten observeren
- Observeren van een meer verzorgende begeleidingsmethode bij iemand met een ernstig meervoudige beperking.
- Observeren van een meer coachende begeleidingsmethode bij iemand met een licht verstandelijke beperking
- Observeren van een gestructureerde begeleidingsmethode bij iemand met moeilijk verstaanbaar gedrag
Crebo
Vz-IG: B1-K1-W1, 2
MBO-V: B1-K1-W1
HZ&W: P2-K1-W4
Herkennen van een delier
Onderwerp & specialisme & doelgroep
Het onderscheid maken tussen Dementie en Delier.
- Medewerkers (ouderen) zorg
Onderdelen
- Observatie
- Gedrag van client plaatsen
- Wat zijn symptomen van Dementie / delier
- M.O.T.Y.B. (Months of the year backwards)
- Rooming in
- C.A.M. (Confussion assessment method)
Leerdoelen
- Oefenen met gedrag van cliënten observeren en plaatsen binnen de context
- Symptomen van Dementie en delier herkennen (en daarin onderscheid maken)
- Oefenen met het invullen van de CAM
Crebo
VZ-IG: B1-K1-W1, 7 – B1-K2-W2, 3
MBO-V: B1-K1-W1, 5 – B1-K2-W2
Gesprek met mantelzorger
Onderwerp & specialisme & doelgroep
Inschatting van overbelasting van mantelzorger
- V&VN
- Medewerkers zorg
Onderdelen
- Beslisboom mantelzorger naar de richtlijn Mantelzorg
- Identificatie mantelzorger
- Verschillende vragenlijsten
- Diagnose stellen
- Realistische doelen stellen
- Juiste interventie
- Evalueren
Leerdoelen
- Door klinisch te redeneren gestructureerd het gesprek met de mantelzorger voeren, zodat de informatie goed te rapporteren is.
- Oefenen met het volgen van de beslisboom Mantelzorg zoals die door V&VN ontwikkeld is.
- Oefenen met het identificeren en het op de juiste manier diagnosticeren (mate van overbelasting) van de mantelzorger.
- Inzicht in de samenhang van de doelen en mogelijke interventies.
- Oefenen met het objectief evalueren van de ingezette interventies.
Crebo
Vz-IG: B1-K1-W2, 3, 6, 7, B1-K2-W2
MBO-V: B1-K1-W2, 5, 6, B1-K2-W2
Feedback geven
Onderwerp & specialisme & doelgroep
- Geen specifiek specialisme (evt. psychologen)
- Medewerkers zorg
Onderdelen
- Feedback geven aan collega met emotie
- Feedback geven aan arts zonder tijd
- Opkomen voor jouw punt
- 4G methode
- Concrete afspraken
- Timing en plaats van feedback
- Omgaan met persoonlijke aanval
Leerdoelen
- Oefenen met het geven van feedback in moeilijke situaties
- Inzicht in het belang van de juiste woorden kiezen
- Ervaren om voor eigen belangen op te komen
- Oefenen met het gebruik van de 4G methode
- Oefenen met concreet het gesprek afsluiten
Crebo
Vz-IG: B1-K2-W1, 2, 3
MBO-V: B1-K2-W1, 2, 3
HZ&W: B1-K1-W2, 3, 5
Facilitaire medewerkers en infectiepreventie
Onderwerp & specialisme & doelgroep
Infectiepreventie
- Deskundige infectiepreventie
- Facilitaire medewerkers
Onderdelen
- ‘Gewone’ kamer
- Isolatiekamer
- Infectiepreventie
- PBM
- Desinfectie
Leerdoelen
Dit is een trailer!
- Kennis over het werken volgens de juiste maatregelen van infectiepreventie, zoals de PBM
- Kennis over de juiste schoonmaakmiddelen en procedures.
Crebo
HZ&W: P2-K1-W1
Eigen regie, levensplezier en dementie
Onderwerp & specialisme & doelgroep
Mogelijkheden tot bieden van eigen regie en levensplezier bij iemand met dementie
- Geen specifiek specialisme (evt. psychologen)
- Medewerkers ouderenzorg, mantelzorgers, naasten
Onderdelen
- Kijken naar mogelijkheden
- Dingen blijven bespreken
- Niet confronteren met falen
- Onbevooroordeeld benaderen
- Emoties bespreken
- Initiatief blijven prikkelen
- Eigen regie dmv kleine aanwijzingen
Leerdoelen
- Ervaren hoe het is om dementie te hebben
- Ervaren hoe het is om betutteld te worden als iemand met dementie waarbij de eigen regie wordt afgenomen
- Ervaren wat wel bijdraagt aan eigen regie
- Ervaren wat wel bijdraagt aan levensplezier
- Oefenen met omgaan met emoties bij iemand met dementie
- Inzicht in de mogelijkheden die er zijn
- Oefenen met gesprekstechnieken
Crebo
Vz-IG: B1-K1-W1, 2, 3, 4, 6
MBO-V: B1-K1-W1, 3, 4, 5
HZ&W: P2-K1-W1, 2, 3, 4
Een gesprek voeren over mogelijkheden
Onderwerp & specialisme & doelgroep
Communicatieve vaardigheden rondom slachtoffergedrag
- Geen specifiek specialisme (evt. psychologen)
- Medewerkers zorg
Onderdelen
- Omgaan met slachtoffergedrag
- Cirkel van invloed
- Effect eigen gedrag
- NIVEA, ANNA
- Doorvragen
- Niet oplossen voor de ander
- Non-verbale communicatie
- Emoties
Leerdoelen
- Oefenen met het stellen van vragen gebaseerd op de cirkel van invloed
- Inzicht in het effect van eigen gedrag op de collega
- Oefenen met het omgaan met emoties van een ander
- Ervaren van het verschil tussen aannames en feiten
- Ervaren hoe slachtoffergedrag omgedraaid kan worden.
Crebo
Vz-IG: B1-K2-W1, 3
MBO-V: B1-K2-W1, 3
HZ&W: B1-K1-W2, 3, 5