Scenario’s

  • Positieve gezondheid

    Onderwerp & specialisme & doelgroep

    Positieve gezondheid

    • Medewerkers zorg

    Onderdelen

    • Ervaring vanuit zorgvrager
    • Positieve communicatie
    • Positieve insteek
    • Kijken naar mogelijkheden
    • Zelfredzaamheid en eigen regie 
    • Geïnspireerd op het spinnenweb van iph

    Leerdoelen

    • Ervaren hoe het is om negatief benaderd te worden als cliënt.
    • Oefenen met communiceren vanuit positieve gezondheid.
    • Ervaren wat het oplevert om mevrouw vanuit positieve gezondheid te benaderen.
    • Ervaren hoe klein er al begonnen kan worden vanuit positieve gezondheid.

    Crebo

    Vz-IG: B1-K1-W2, 6

    MBO-V: B1-K1-W3, 5

    HZ&W: B1-K1-W2, P2-K1-W4

  • Omgaan met suïcide

    Onderwerp & specialisme & doelgroep

    In gesprek gaan over vermoeden suïcide

    (onervaren) GGZ (jeugd) medewerkers

    Onderdelen

    • Contact leggen 
    • Durven doorvragen
    • Concreet doorvragen
    • Protocol ernstmaat inschatten

    Leerdoelen

    • Oefenen met concreet durven doorvragen naar de ernstmaat 
    • Oefenen met contact maken en houden
    • Inzicht wanneer je genoeg weet en volgende stappen kan ondernemen; het protocol

    Crebo

    Vz-IG: B1-K1-W1, 3, 6

    MBO-V: B1-K1-W1, 2, 5, 7 

  • Lable care in de praktijk

    Onderwerp & specialisme & doelgroep

    Werken met Lable care & persoonsgerichte zorg  

    • Geen specifiek specialisme (evt. ECD Specialist)
    • Medewerkers zorg

    Onderdelen

    • De inrichting en mogelijkheden van Lable Care
    • De juiste informatie op het juiste moment
    • Persoonsgerichte zorg
    • Tijdmanagement
    • Contact met (verontwaardigde) familie 

    Leerdoelen

    • Inzicht in de mogelijkheden van LableCare.
    • Kennis over waar welke informatie binnen LableCare te vinden is.
    • Ervaring om vanuit persoonsgerichte zorg te werken.
    • Kennis over het rapporteren in LableCare.

    Crebo

    Vz-IG: B1-K1-W1, 3, 6

    MBO-V: B1-K1-W1, 2, 5 

    HZ&W: B1-K1-W2, 3

  • Het veelzijdige werk in de gehandicaptenzorg

    Onderwerp & specialisme & doelgroep

    Verschillende begeleidingsstijlen binnen de gehandicaptenzorg

    • Toekomstige medewerkers gehandicaptenzorg

    Onderdelen

    • LACCS methode
    • Triple C methode
    • Motiverende gespreksvoering
    • Ernstige meervoudige beperkt
    • Licht verstandelijk beperkt
    • Moeilijk verstaanbaar gedrag (IBG)

    Leerdoelen

    • De verschillende ruimtes en cliënten observeren
    • Observeren van een meer verzorgende  begeleidingsmethode bij iemand met een ernstig meervoudige beperking. 
    • Observeren van een meer coachende  begeleidingsmethode bij iemand met een licht verstandelijke beperking
    • Observeren van een gestructureerde begeleidingsmethode bij iemand met moeilijk verstaanbaar gedrag

    Crebo

    Vz-IG: B1-K1-W1, 2

    MBO-V: B1-K1-W1 

    HZ&W: P2-K1-W4

  • Herkennen van een delier

    Onderwerp & specialisme & doelgroep

    Het onderscheid maken tussen Dementie en Delier.

    • Medewerkers (ouderen) zorg

    Onderdelen

    • Observatie
    • Gedrag van client plaatsen
    • Wat zijn symptomen van Dementie / delier
    • M.O.T.Y.B. (Months of the year backwards)
    • Rooming in
    • C.A.M. (Confussion assessment method)

    Leerdoelen

    • Oefenen met gedrag van cliënten observeren en plaatsen binnen de context
    • Symptomen van Dementie en delier herkennen (en daarin onderscheid maken)
    • Oefenen met het invullen van de CAM

    Crebo

    VZ-IG: B1-K1-W1, 7 – B1-K2-W2, 3

    MBO-V: B1-K1-W1, 5 – B1-K2-W2

  • Gesprek met mantelzorger

    Onderwerp & specialisme & doelgroep

    Inschatting van overbelasting van mantelzorger

    • V&VN 
    • Medewerkers zorg

    Onderdelen

    • Beslisboom mantelzorger naar de richtlijn Mantelzorg 
    • Identificatie mantelzorger
    • Verschillende vragenlijsten
    • Diagnose stellen
    • Realistische doelen stellen
    • Juiste interventie
    • Evalueren

    Leerdoelen

    • Door klinisch te redeneren gestructureerd het gesprek met de mantelzorger voeren, zodat de informatie goed te rapporteren is.
    • Oefenen met het volgen van de beslisboom Mantelzorg zoals die door V&VN ontwikkeld is. 
    • Oefenen met het identificeren en het op de juiste manier diagnosticeren (mate van overbelasting) van de mantelzorger. 
    • Inzicht in de samenhang van de doelen en mogelijke interventies.
    • Oefenen met het objectief evalueren van de ingezette interventies.

    Crebo

    Vz-IG: B1-K1-W2, 3, 6, 7, B1-K2-W2

    MBO-V: B1-K1-W2, 5, 6, B1-K2-W2

  • Feedback geven

    Onderwerp & specialisme & doelgroep

    • Geen specifiek specialisme (evt. psychologen)
    • Medewerkers zorg

    Onderdelen

    • Feedback geven aan collega met emotie
    • Feedback geven aan arts zonder tijd
    • Opkomen voor jouw punt
    • 4G methode
    • Concrete afspraken
    • Timing en plaats van feedback
    • Omgaan met persoonlijke aanval

    Leerdoelen

    • Oefenen met het geven van feedback in moeilijke situaties
    • Inzicht in het belang van de juiste woorden kiezen
    • Ervaren om voor eigen belangen op te komen
    • Oefenen met het gebruik van de 4G methode
    • Oefenen met concreet het gesprek afsluiten

    Crebo

    Vz-IG: B1-K2-W1, 2, 3

    MBO-V: B1-K2-W1, 2, 3

    HZ&W: B1-K1-W2, 3, 5

  • Facilitaire medewerkers en infectiepreventie

    Onderwerp & specialisme & doelgroep

    Infectiepreventie 

    • Deskundige infectiepreventie
    • Facilitaire medewerkers

    Onderdelen

    • ‘Gewone’ kamer 
    • Isolatiekamer
    • Infectiepreventie 
    • PBM
    • Desinfectie

    Leerdoelen

    Dit is een trailer!

    • Kennis over het werken volgens de juiste maatregelen van infectiepreventie, zoals de PBM
    • Kennis over de juiste schoonmaakmiddelen en procedures.

    Crebo

    HZ&W: P2-K1-W1

  • Eigen regie, levensplezier en dementie

    Onderwerp & specialisme & doelgroep

    Mogelijkheden tot bieden van eigen regie en levensplezier bij iemand met dementie

    • Geen specifiek specialisme (evt. psychologen)
    • Medewerkers ouderenzorg, mantelzorgers, naasten

    Onderdelen

    • Kijken naar mogelijkheden
    • Dingen blijven bespreken
    • Niet confronteren met falen
    • Onbevooroordeeld benaderen
    • Emoties bespreken
    • Initiatief blijven prikkelen 
    • Eigen regie dmv kleine aanwijzingen

    Leerdoelen

    • Ervaren hoe het is om dementie te hebben
    • Ervaren hoe het is om betutteld te worden als iemand met dementie waarbij de eigen regie wordt afgenomen
    • Ervaren wat wel bijdraagt aan eigen regie
    • Ervaren wat wel bijdraagt aan levensplezier
    • Oefenen met omgaan met emoties bij iemand met dementie
    • Inzicht in de mogelijkheden die er zijn
    • Oefenen met gesprekstechnieken

    Crebo

    Vz-IG: B1-K1-W1, 2, 3, 4, 6

    MBO-V: B1-K1-W1, 3, 4, 5 

    HZ&W: P2-K1-W1, 2, 3, 4

  • Een gesprek voeren over mogelijkheden

    Onderwerp & specialisme & doelgroep

    Communicatieve vaardigheden rondom slachtoffergedrag

    • Geen specifiek specialisme (evt. psychologen)
    • Medewerkers zorg

    Onderdelen

    • Omgaan met slachtoffergedrag
    • Cirkel van invloed
    • Effect eigen gedrag
    • NIVEA, ANNA
    • Doorvragen
    • Niet oplossen voor de ander
    • Non-verbale communicatie
    • Emoties

    Leerdoelen

    • Oefenen met het stellen van vragen gebaseerd op de cirkel van invloed
    • Inzicht in het effect van eigen gedrag op de collega
    • Oefenen met het omgaan met emoties van een ander
    • Ervaren van het verschil tussen aannames en feiten
    • Ervaren hoe slachtoffergedrag omgedraaid kan worden.

    Crebo

    Vz-IG: B1-K2-W1, 3

    MBO-V: B1-K2-W1, 3

    HZ&W: B1-K1-W2, 3, 5