Scenario’s

  • Zorg jij nog beter voor meneer Jansma? | Houdings- en bewegingsgerichte zorg

    Onderwerp & specialisme & doelgroep

    Houdings- en bewegingsgerichte zorg

    • Ergotherapeuten/ coaches
    • Kennisdragers wondzorg
    • Medewerkers (ouderen)zorg

    Onderdelen

    • Dag/nachtritme
    • Handen op de rug
    • Eigen regie
    • Zelfredzaamheid
    • Voeding
    • Rusten v.s. slapen
    • Langetermijneffect 
    • Omgaan met weerstand

    Leerdoelen

    • Kennis over de invloed van voeding, daglicht, rusten en houdingen
    • Bewustwording van de vele keuzes die er gemaakt kunnen worden als er gewerkt wordt volgens houdings- en bewegingsgerichte zorg
    • Oefenen met een ‘handen op de rug’-instelling, waarbij er pas geholpen wordt wanneer dat echt moet
    • Inzicht in het langetermijneffect van het werken volgens houdings- en bewegingsgerichte zorg. Fysieke achteruitgang van een cliënt is niet per se vanzelfsprekend!

    Crebo

    Vz-IG: B1-K1-W1, 2, 6, 7, B1-K2-W3

    MBO-V: B1-K1-W1, 3, B1-K2-W3

    HZ&W: P2-K1-W1, 3, 4

  • Triage

    Onderwerp & specialisme & doelgroep

    Vanuit verschillende perspectieven een gevallen vrouw triëren. 

    • Geen specifiek specialisme (evt. VS)
    • Helpende/WZO, IG’er, verpleegkundige

    Onderdelen

    • SBAR
    • Triage protocol
    • Contact arts en verpleegkundige
    • Omgeving inschatten
    • Klinisch redeneren
    • ABCDE

    Leerdoelen

    • Oefenen met het inzetten van de SBAR
    • WZO/Helpende enkel de S
    • VPK met feedback geven aan VIG na onjuist gebruik SBAR
    • Kennis over het triage-protocol
    • Route WZO/Helpende: Wat is goed om te doen met andere cliënten? Wat doe je in de ruimte? Wat doe je met je bevindingen daar? Wat zeg je over de situatie tegen andere cliënten?
    • Route VIG: Wat ligt er binnen en buiten het deskundigheidsgebied? De situatie verandert en wat heeft dat voor gevolgen voor het oproepen van hulp? Welke informatie moet je hebben als je hulp gaat inschakelen?
    • Route VPK: Welke informatie moet je hebben als je hulp gaat inschakelen? Hoe gebruik je de ABCDE-methode hierin?

    Crebo

    Vz-IG: B1-K1-W1, 5, 7, 8, B1-K2-W2

    MBO-V: B1-K1-W1, 2, 3, 4, 6, 7, B1-K2-W2, 3

    HZ&W: B1-K1-W3, 4, 5, P2-K1-W3

  • Wet zorg en dwang

    Onderwerp & specialisme & doelgroep

    Wet zorg en dwang, vrijwillige en onvrijwillige zorg

    • evt. WZD-functionaris
    • Medewerkers zorg

    Onderdelen

    • Verschil vrijwillige en onvrijwillige zorg
    • Wilsonbekwaamheid ter zake
    • Ernstig nadeel
    • Maatregelen 
    • Medicatie verdekt / onder dwang geven
    • Familie / arts / WZD-functionaris betrekken
    • WZD Stappenplan
    • Alternatieven 
    • Rapporteren en evalueren

    Leerdoelen

    • Inzicht in het verschil tussen vrijwillige en onvrijwillige zorg
    • Weten wanneer je de familie / arts / WZD-functionaris / eerste zorgverantwoordelijke erbij betrekt. 
    • Inzicht in hoe je het WZD stappenplan in werking stelt
    • Weten wat je als reguliere zorgmedewerker moet doen wanneer een cliënt zorg weigert, waardoor het onvrijwillige zorg wordt.
    • Inzicht in hoeveel alternatieven er mogelijk zijn, voordat onvrijwillige zorg mag worden toegepast.
    • Weten wanneer er geëvalueerd moet worden.
    • Ervaren wat er gebeurt als je zorg forceert. 
    • Inzicht in wat ernstig nadeel is.

    Crebo

    Vz-IG: B1-K1-W3, 5, 6, 8, B1-K2-W3

  • Werkbegeleiding – Feedback en -forward

    Onderwerp & specialisme & doelgroep

    Een student van feedback en feedforward voorzien 

    • Werkbegeleiders
    • Werkbegeleiders i.o.

    Onderdelen

    • Concrete bewoording
    • Geen aannames of interpretaties, maar objectief waarneembaar gedrag
    • Omgaan met weerstand
    • Omgaan met persoonlijke aanval
    • In contact blijven met de ander 
    • Goed observeren

    Leerdoelen

    • Oefenen met het geven van concrete feedback/forward en ervaren wat dit doet bij een stagiaire.
    • Inzicht in het belang van bij objectief en waarneembaar gedrag te blijven, zonder daarbij aannames te doen.
    • Ervaren welke sensaties er ontstaan als Celina in weerstand gaat of juist gaat aanvallen. Blijft de speler rustig of wordt zij ongeduldig?
    • Ervaren wat er gebeurt als er niet voldoende rekening wordt gehouden met de staat van Celina. Kan de speler schakelen en van haar eigen pad afwijken?

    Crebo

    Vz-IG: B1-K2-W1, 3

    MBO-V: B1-K2-W1, 3

    HZ&W: B1-K1-W2, 3, 5

  • Werken met een besmettelijke luchtweginfectie (thuiszorg)

    Onderwerp & specialisme & doelgroep

    Veilig werken met een vermoeden van besmettelijke luchtweginfecties binnen een extramurale setting 

    • Deskundige Infectiepreventie
    • Medewerkers zorg

    Onderdelen

    • Volgorde procedure bij vermoeden van besmettelijke luchtweginfectie
    • Volgorde aantrekken persoonlijke beschermende maatregelen
    • Getroffen zorgtaken
    • Inschatting ziekteverloo

    Leerdoelen

    • Ervaren wat er in iemands huiselijke situatie verandert zodra iemand positief wordt getest.
    • Kennis over het signaleren van een besmettelijke luchtweginfectie
    • Kennis over de beschermende maatregelen en het aantrekken ervan
    • Kennis over de procedures die in werking dienen te treden bij een besmettelijke luchtweginfectie.
    • Kennis over mogelijke hulplijnen en het uitvoeren van advies hiervan.
    • Inzicht in het belang van hygiënisch werken.

    Crebo

    Vz-IG: B1-K1-W3, 5, 6, 8, B1-K2-W3

    MBO-V: B1-K1-W1, 5, 6, 7, B1-K2-W3

  • Werken met een besmettelijke luchtweginfectie (verpleegafdeling)

    Onderwerp & specialisme & doelgroep

    Veilig werken met vastgestelde besmettelijke luchtweginfecties binnen een intramurale setting 

    • Deskundige Infectiepreventie
    • Medewerkers zorg

    Onderdelen

    • Cohorteren
    • Persoonlijke beschermende maatregelen
    • Procedures besmettelijke luchtweginfectie 
    • Verontruste familie
    • Eventuele hulplijnen
    • Hygiënisch werken

    Leerdoelen

    • Kennis over cohorteren en beschermende maatregelen
    • Kennis over de procedures die in werking dienen te treden bij een besmettelijke luchtweginfectie.
    • Ervaren hoe het is om met een verontrust familielid om te gaan terwijl er een hectische situatie is
    • Kennis over mogelijke hulplijnen en het uitvoeren van advies hiervan.
    • Inzicht in het belang van hygiënisch werken, ook in een hectische situatie

    Crebo

    Vz-IG: B1-K1-W3, 5, 6, 8, B1-K2-W3

    MBO-V: B1-K1-W1, 5, 6, 7, B1-K2-W3

    HZ&W: B1-K1-W3

  • Slikproblematiek

    Onderwerp & specialisme & doelgroep

    Gevaren en preventie van verslikken en stikken

    • Logopedisten
    • Medewerkers zorg

    Onderdelen

    • Preventieve maatregelen
    • Gevaren van verslikken
    • Soorten voeding
    • Verdikkingsmiddel
    • Advies logopedisten
    • Wat te doen bij verslikken
    • Wat te doen na verslikken
    • MIC melding

    Leerdoelen

    • Inzicht in de gevaren van verslikken.
    • De signalering van verslikken kunnen expliciteren.
    • Inzicht in hoe verslikken zoveel mogelijk kan worden voorkomen, zoals consistenties en afleiding.
    • Inzicht in wat er tijdens het verslikken wel en juist niet moet gebeuren.
    • Kennis over hoe het vervolgtraject eruit kan komen te zien.

    Crebo

    Vz-IG: B1-K1-W1, 5

    MBO-V:B1-K1-W1, 3

    HZ&W: P2-K1-W2

  • Positieve gezondheid

    Onderwerp & specialisme & doelgroep

    Positieve gezondheid

    • Medewerkers zorg

    Onderdelen

    • Ervaring vanuit zorgvrager
    • Positieve communicatie
    • Positieve insteek
    • Kijken naar mogelijkheden
    • Zelfredzaamheid en eigen regie 
    • Geïnspireerd op het spinnenweb van iph

    Leerdoelen

    • Ervaren hoe het is om negatief benaderd te worden als cliënt.
    • Oefenen met communiceren vanuit positieve gezondheid.
    • Ervaren wat het oplevert om mevrouw vanuit positieve gezondheid te benaderen.
    • Ervaren hoe klein er al begonnen kan worden vanuit positieve gezondheid.

    Crebo

    Vz-IG: B1-K1-W2, 6

    MBO-V: B1-K1-W3, 5

    HZ&W: B1-K1-W2, P2-K1-W4

  • Omgaan met suïcide

    Onderwerp & specialisme & doelgroep

    In gesprek gaan over vermoeden suïcide

    (onervaren) GGZ (jeugd) medewerkers

    Onderdelen

    • Contact leggen 
    • Durven doorvragen
    • Concreet doorvragen
    • Protocol ernstmaat inschatten

    Leerdoelen

    • Oefenen met concreet durven doorvragen naar de ernstmaat 
    • Oefenen met contact maken en houden
    • Inzicht wanneer je genoeg weet en volgende stappen kan ondernemen; het protocol

    Crebo

    Vz-IG: B1-K1-W1, 3, 6

    MBO-V: B1-K1-W1, 2, 5, 7 

  • Lable care in de praktijk

    Onderwerp & specialisme & doelgroep

    Werken met Lable care & persoonsgerichte zorg  

    • Geen specifiek specialisme (evt. ECD Specialist)
    • Medewerkers zorg

    Onderdelen

    • De inrichting en mogelijkheden van Lable Care
    • De juiste informatie op het juiste moment
    • Persoonsgerichte zorg
    • Tijdmanagement
    • Contact met (verontwaardigde) familie 

    Leerdoelen

    • Inzicht in de mogelijkheden van LableCare.
    • Kennis over waar welke informatie binnen LableCare te vinden is.
    • Ervaring om vanuit persoonsgerichte zorg te werken.
    • Kennis over het rapporteren in LableCare.

    Crebo

    Vz-IG: B1-K1-W1, 3, 6

    MBO-V: B1-K1-W1, 2, 5 

    HZ&W: B1-K1-W2, 3